powrót strona główna A2 Świecko - Konin | Każdy kilometr ma znaczenie
Powrót

Najczęściej zadawane pytania

Zależy nam na tym, żeby jak najszybciej rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące planowanej podróży koncesyjną autostradą A2. Sprawdź, czy wśród najczęściej zadawanych pytań, znajduje się temat, na który szukasz odpowiedzi.

  • Zarówno na całej długości autostrady jak i na węzłach autostradowych nie ma możliwości zawracania. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, art. 22 ust. 6 pkt 2 lub pkt 3, zakazane jest zawracanie na autostradach i drogach ekspresowych. Węzły autostradowe z kolei, nie są przystosowane do wykonywania tego typu manewrów. Możliwy jest na nich jedynie wjazd na autostradę bądź jej opuszczenie.

    Aby zmienić kierunek jazdy należy opuścić autostradę wybranym węzłem, a następnie na drodze zjazdowej znajdującej się już poza autostradą zmienić kierunek jazdy i wjechać ponownie na autostradę tym samym węzłem, jednak poruszając się w kierunku przeciwnym.

  • Bilety autostradowe stosowane są na odcinku A2 Świecko – Poznań o zamkniętym systemie poboru opłat. Okres obowiązywania biletu autostradowego wynosi 48h. W ramach ważności biletu kierowca chcąc opuścić autostradę dokonuje opłaty jedynie za rzeczywiście przejechane kilometry. Po upłynięciu terminu obowiązywania biletu autostradowego kierowca zobowiązany jest przy zjeździe z autostrady do uiszczenia opłaty za cały odcinek, na którym funkcjonuje zamknięty system poboru opłat – nawet, jeżeli opuszcza autostradę na wcześniejszym węźle.

  • Przy koncesyjnym odcinku A2 znajduje się łącznie 12 stacji benzynowych – równolegle naprzeciwko siebie, po 6 w stronę Świecka i 6 na Warszawę, zlokalizowane mniej więcej co 50 km. Są to stację BP i Orlen i zlokalizowane na MOP-ach:

    BP: Rogoziniec (km 85), Chociszewo (km 85), Gozdowo (km 216), Sołeczno (km 216)

    PKN Orlen: Sosna (km 5), Gnilec (km 5), Zalesie (km 134), Sędzinko (km 134), Krzyżowniki (km 177), Tulce (km 177), Osiecza III (km 251), Osiecza II (km 251)

    Odcinek koncesyjny autostrady A2 wyposażony jest w 22 MOP-y, po 11 z każdej strony autostrady. Wszystkie wyposażone są w parkingi, toalety, miejsca piknikowe oraz place zabaw dla dzieci.

  • +48 800 022 242 – Infolinia A2 Świecko – Konin 24/7 (informacje na temat opłat, aktualna sytuacja na autostradzie, wypadki, obiekty na pasie ruchu, reklamacje)
    +48 618 383 112 – Centrum Zarządzania Autostradą: (wypadki, kolizje, zdarzenia drogowe)
    Numery służb ratunkowych:
    – 999 – pogotowie
    – 998 – straż pożarna
    – 997 – policja
    – 112 – Europejski Numer Alarmowy

    Centrum Zarządzania Autostradą na odcinku zarządzanym przez GDDKiA (informacja drogowa): 19 111

  • Na całym odcinku koncesyjnej A2 pomiędzy Świeckiem a Koninem nie ma możliwości przedostania się z jednego MOPu do drugiego, znajdującego się po przeciwnej stronie autostrady. Nie istnieje bowiem żadna kładka, most ani wiadukt dostępny dla Klientów autostrady i pieszych, który miałby bezpośrednie połączenie z MOPami autostradowymi. Chcąc znaleźć się po przeciwnej stronie autostrady należy opuścić autostradę wybranym węzłem, a następnie na drodze zjazdowej znajdującej się już poza autostradą zmienić kierunek jazdy i wjechać ponownie na autostradę tym samym węzłem, poruszając się jednak w kierunku przeciwnym.

  • Zgodnie z podziałem kompetencji podpisanej w 2008r. umowy koncesyjnej na budowę autostrady A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl za zaprojektowanie autostrady w kwestii m.in. liczby zjazdów, przebiegu i harmonogramu realizacji dróg dojazdowych odpowiedzialna jest strona rządowa przedsięwzięcia, czyli Minister Infrastruktury oraz GDDKiA.

  • Stacje Poboru Opłat znajdują się na 6 węzłach autostradowych: Słupca, Buk, Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym. Od Placów Poboru Opłat różnią się przede wszystkim tym, że nie są zlokalizowane w pasie drogowym autostrady. Stacje poboru opłat są rozwiązaniem znanym i powszechnie stosowanym w krajach Unii Europejskiej. W Polsce występują na koncesyjnej autostradzie A1 oraz publicznym odcinku autostrady A2 z Konina do Strykowa.

  • Konin – Nowy Tomyśl:

    • MOP Wytomyśl: 15
    • MOP Kozielaski: 15
    • MOP Sędzinko: 26
    • MOP Zalesie: 21
    • MOP Dopiewiec: 15
    • MOP Konarzewo: 15
    • MOP Tulce: 36
    • MOPP Krzyżowniki: 26
    • MOP Chwałszyce: 36
    • MOP Targowa Górka: 36
    • MOP Sołeczno: 26
    • MOP Gozdowo: 21
    • MOP Skarboszewo: 15
    • MOP Lądek: 15
    • MOP Osiecza II: 21
    • MOP Osiecza III: 26

    Nowy Tomyśl – Świecko:

    • MOP Sosna: 104
    • MOP Gnilec: 114
    • MOP Koryta: 43
    • MOP Walewice: 43
    • MOP Chociszewo: 57
    • MOP Rogoziniec: 53
  • KATEGORIA 1

    Pojazdy samochodowe o 2 osiach

    KATEGORIA 2

    Pojazdy samochodowe o 2 osiach z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o 2 osiach z przyczepami

    KATEGORIA 3

    Pojazdy samochodowe o 3 osiach i pojazdy samochodowe o 2 osiach z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami

    KATEGORIA 4

    Pojazdy samochodowe o więcej niż 3 osiach, pojazdy samochodowe o 3 osiach z przyczepami, pojazdy samochodowe o więcej niż 3 osiach z przyczepami

    KATEGORIA 5

    Pojazdy nienormatywne

    KATEGORIA 6

    Motocykle

  • W przypadku przejazdu autostradą pojazdów specjalnych istnieje możliwość wcześniejszego ich zgłoszenia do Autostrady Wielkopolskiej SA, dzięki czemu będą one uprawnione do przejazdu bez konieczności uiszczania opłaty. Zgłoszenie powinno być złożone co najmniej jeden dzień przed planowanym przejazdem, a znajdować się w nim musi data i trasa przejazdu, numer rejestracyjny pojazdu i jego marka oraz w przypadku przejazdu pojazdów wojskowych – informacja o jednostce. Karetki pogotowia zawsze przejeżdżają bezpłatnie (jeśli jednak pojazd pogotowia nie jest oznakowanym ambulansem, wydawać musi sygnały świetlne/dźwiękowe). Policja z regionu Wielkopolski zawsze przejeżdża nieodpłatnie – pozostałe jednostki w przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia przejazdu wydawać muszą sygnały świetlne/dźwiękowe. Straż pożarną obowiązuje bezpłatny przejazd autostradą koncesyjną w drodze do zdarzenia i z powrotem oraz – w przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia przejazdu – podczas gdy pojazd wydaje sygnały świetlne/dźwiękowe.

  • Podział na kategorie pojazdów jest wynikiem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i został zapisany w umowie koncesyjnej AWSA z rządem, gdzie motocykle i samochody osobowe wchodzą w skład I kategorii. AWSA jest otwarta na wprowadzenie zmiany, ale musi to znaleźć swój zapis w umowie koncesyjnej zatem wymaga stosownych uzgodnień z Ministrem Infrastruktury. Nie ma możliwości obecnie pobierania innych opłat od motocykli i samochodów osobowych w ramach jednej, tej samej kategorii.

  • Pojazdy przewożące osoby z niepełnosprawnością nie podlegają zwolnieniu z opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2.

  • Pojazdy ponadnormatywne (przekraczające dopuszczalny ciężar lub gabaryty określone odrębnymi przepisami), upoważnione są do poruszania się po autostradzie wyłącznie na podstawie posiadanego wymaganego prawem zezwolenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

  • Gdy dojdzie do wypadku, w którym potrzebna jest natychmiastowa pomoc należy zadzwonić na numer alarmowy 112 lub skontaktować się z Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112. O wypadku należy także niezwłocznie powiadomić infolinię tel. +48 800 022 242. Wówczas konsultant udzieli wskazówek, jak należy postąpić i doradzi w sprawie zgłaszania szkody.

  • Aby wezwać pomoc należy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Następnie podać miejsce zdarzenia i opisać, co się stało, tak by służby mogły jak najszybciej zacząć działać. O wypadku należy także powiadomić Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112 lub obsługę infolinii tel. +48 800 022 242. Zdarzenie można zgłosić także korzystając z jednej z kolumn alarmowych rozmieszczonych co 2 km wzdłuż autostrady.

  • W sytuacji awaryjnej (gdy zabraknie paliwa bądź gdy ma miejsce awaria pojazdu) należy:

    • umieścić pojazd na pasie awaryjnym;
    • oznaczyć postój pojazdu w sposób określony w przepisach (umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem);
    • powiadomić o zdarzeniu Centrum Zarządzania Autostradą kontaktując się z numerem alarmowym tel. 61 83 83 112 lub korzystając z ustawionych co 2 km kolumn alarmowych – nacisnąć czerwony przycisk i poczekać na zgłoszenie się pracownika Centrum Zarządzania Autostradą oraz zastosować się do poleceń Operatora, który oferuje pomoc drogową świadczoną przez jednostki znajdujące się na liście właściwego miejscowo starosty.
  • W razie awarii pojazdu można wezwać pomoc drogową we własnym zakresie. Powinna dotrzeć na miejsce zdarzenia w ciągu 45 minut od momentu zawiadomienia w przypadku pojazdów osobowych i w ciągu 60 minut w przypadku pojazdów ciężarowych. Pomoc drogowa lub kierowca może dokonać drobnych napraw, uzupełnienia paliwa, oleju itp., na miejscu zdarzenia w czasie nie dłuższym niż 20 minut. W przypadku braku możliwości skorzystania z własnej pomocy drogowej, można skorzystać z pomocy drogowej proponowanej przez Operatora. Operator oferuje pomoc drogową świadczoną przez jednostki znajdujące się na liście właściwego miejscowo starosty.

  • Użytkownik autostrady jest zobowiązany do ponoszenia kosztów usunięcia pojazdu z autostrady lub jego naprawy. Wysokość opłat za usługi świadczone przez jednostki pomocy drogowej z listy właściwego starosty ustalana jest przez rady powiatów. Koncesjonariusz i Operator nie ponoszą odpowiedzialności za jakość usług świadczonych przez jednostki pomocy drogowej.

  • O błąkającym się zwierzęciu należy poinformować obsługę infolinii tel. +48 800 022 242 lub bezpośrednio Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112.

  • W świetle przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r. paragony fiskalne  (otrzymane przy uiszczeniu opłaty za przejazd autostradą za pomocą gotówki bądź karty bankowej), dokumentujące przejazd autostradą płatną A2 zarówno na odcinku pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską SA, jak również pomiędzy Świeckiem a Nowym Tomyślem, zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską II SA, stanowią faktury VAT w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2013 r., poz. 1485). Podstawą prawną dla uznania paragonu fiskalnego za przejazd autostradą za fakturę VAT jest § 3 pkt 4 ww. rozporządzenia.

  • Każdemu kierowcy wręczany jest wydrukowany paragon fiskalny. Paragon ten zgodnie z przepisami stanowi fakturę VAT i jest dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT. Żądanie wystawienia standardowej faktury VAT zamiast paragonu jest w tym przypadku nieuzasadnione.

    Wyjątkiem od powyższej zasady są paragony niefiskalne wydawane w przypadku uregulowania należności za przejazd z wykorzystaniem karty paliwowej. Fakturę otrzyma od wystawcy karty, którego kartą się posługuje.

  • Nie – wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami paragony fiskalne za przejazd autostradą płatną stanowią faktury VAT. Nie można więc po raz drugi zafakturować tej samej usługi – raz za pomocą paragonu, a ponownie za pomocą faktury zbiorczej.

  • Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT: „W przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu lub zaginie: podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę:

    a) na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi zawartymi na fakturze będącej w posiadaniu podatnika (…)”.

    Tym samym duplikat paragonu (tj. dokument potwierdzający dane zawarte na pierwotnie wydanym paragonie) może zostać wystawiony na rzecz danego podróżnego / nabywcy usługi przejazdu w przypadku zaginięcia czy zniszczenia pierwotnego paragonu oraz przedstawienia jednoznacznego dowodu, iż był(a) on(a) nabywcą danej usługi przejazdu.

    Mając na uwadze fakt, iż zgodnie z przepisami na paragonie wystawianym za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A2 nie ma danych podróżnego, żądanie wystawienia duplikatu paragonu fiskalnego bez potwierdzenia faktu skorzystania z usługi przejazdu nie może być uwzględnione.

  • Według interpretacji indywidualnej posiadanej przez Spółkę to Autostrada Eksploatacja S.A., a nie Spółka powinna być wskazywana jako podatnik na paragonie fiskalnym dokumentującym sprzedaż usług przejazdu autostradą, nawet jeśli sprzedaż ta jest prowadzona w imieniu i na rzecz Spółki.

  • Kierowca otrzymuje paragon niefiskalny w przypadku gdy zapłacił za przejazd autostradą za pomocą karty paliwowej. Fakturę otrzymuje od wystawcy karty, którego kartą się posługuje. Paragon niefiskalny jest wyłącznie potwierdzeniem dokonania transakcji kartą. Rozliczenie następuje na podstawie faktury wystawionej przez koncern paliwowy, nie przez spółkę koncesyjną.

  • Nie. Paragon stanowi fakturę VAT w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2013 r., poz. 1485). Nie jest natomiast tzw. „fakturą uproszczoną”, o której mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT.

  • Nie – na autostradach koncesyjnych, w tym na A2 ze Świecka do Konina, nie obowiązuje system e-toll, który funkcjonuje jedynie na wybranych odcinkach dróg publicznych. Dostępne formy płatności na koncesyjnej A2 to gotówka, karta bankowa oraz karta paliwowa.

  • Nie – obecnie nie mamy w ofercie systemu rabatowego czy abonamentowego. Zachęcamy jednak do śledzenia strony internetowej https://www.autostrada-a2.pl/; jeśli coś zmieni się w tej kwestii, stosowna informacja zostanie niezwłocznie opublikowana.

  • Na odcinkach Świecko – Poznań i Poznań – Konin obowiązują dwa różne systemy poboru opłat – otwarty i zamknięty. Zastosowane na nich zostały odmienne systemy rozliczeń ze stroną publiczną. Rozwiązania te przyjęto i zapisano w umowie z rządem. Stawki za przejazd autostradą ustala Minister Infrastruktury w oparciu o umowę koncesyjną podpisaną z rządem, a także o model finansowy i prognozy ruchu.

  • Starsza część koncesyjnej A2 to odcinek Nowy Tomyśl – Konin (149 km). Nowa część koncesyjnej A2 to Świecko – Nowy Tomyśl (106 km). Otwarty system poboru opłat obowiązuje na odcinku z Poznania do Konina (PPO). Zamknięty system poboru opłat obowiązuje na odcinku ze Świecka do Poznania (SPO).

  • Płatność za przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 może uregulować na Placach Poboru Opłat (w ciągu autostrady) i Stacjach Poboru Opłat (na węzłach autostradowych). Dostępne formy zapłaty to:

    • Gotówka (PLN, EUR, USD – w przypadku płatności w EUR lub USD akceptowane są tylko banknoty, reszta natomiast wydawana jest w złotówkach na podstawie bieżącego średniego kursu NBP)
    • Karty bankowe (Visa, Visa Electron, V Pay, Maestro, Diners Club, JCB, Mastercard, )
    • Karty paliwowe (ROUTEX, DKV, UTA, ARIS, FLOTA, ORLEN OPEN DRIVE, SHELL, E100, MULTI SERVICE TOLLS CARD, AS24, LOTOS, EUROWAG)
  • Wysokość opłat zależy tylko i wyłącznie od kategorii pojazdu przyznawanej na podstawie liczby osi oraz ewentualnej obecności opon bliźniaczych. W przypadku pojazdów ponadgabarytowych istotna jest także ich długość i szerokość. Liczba osób w pojeździe w żaden sposób nie wpływa na wysokość opłat ponoszonych za przejazd autostradą.

  • Różnica w stawkach obowiązujących za przejazd odcinkami koncesyjnymi i publicznymi autostrad wynika z wielu przyczyn. Do najważniejszych należy:

    • na koncesyjnej autostradzie A2 pobierane są stawki brutto zawierające 23% VAT, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których od lipca 2011 roku stawki opłat są kwotami netto. Koncesjonariusz, regularnie odprowadza 23% VAT do budżetu Państwa.
    • w przeciwieństwie do autostrad publicznych, autostrady koncesyjne nie są dotowane z budżetu państwa. Wysokość stawek opłat odzwierciedla rzeczywiste koszty funkcjonowania inwestycji (koszty utrzymania, spłaty kredytów i koszty inwestycji).
  • Na koncesyjnym odcinku A2 Świecko – Konin funkcjonują dwa różne systemy poboru opłat – otwarty i zamknięty. System otwarty obowiązuje na odcinku Poznań – Konin, na którym kierowca na dwóch Punktach Poboru Opłat (PPO Lądek i PPO Nagradowice) uiszcza kolejno stałe opłaty za korzystanie z danego odcinka autostrady. Na PPO Lądek opłata dotyczy odcinka Września – Konin, na PPO Nagradowice – odcinka Poznań – Września. Na PPO Gołuski kierowca pobiera bilet autostradowy i tym samym wkracza na odcinek autostrady objęty zamkniętym systemem poboru opłat. Pobrany bilet upoważnia go do uiszczenia jednokrotnej, całościowej płatności za przejazd autostradą w momencie jej opuszczania, na danej Stacji Poboru Opłat (SPO Buk, SPO Nowy Tomyśl, SPO Trzciel, SPO Jordanowo, SPO Torzym) lub (w przypadku podróży aż do Świecka) na PPO Tarnawa.  Podczas jazdy w kierunku odwrotnym – od Świecka do Konina – pobór opłat przebiega analogicznie, jednak w przypadku odcinka o zamkniętym systemie poboru opłat bilet autostradowy pobrać należy na PPO Tarnawa, a opłata za cały odcinek od Świecka do Poznania pobierana jest na PPO Gołuski.

  • Zgodnie z regulaminem korzystania z autostrady:

    Użytkownik okazujący bilet wjazdowy pobrany na tym samym PPO/SPO objęty zostanie maksymalną opłatą obowiązującą na danym PPO dla danej kategorii pojazdu; ponadto może zostać naliczona opłata dodatkowa (nie dotyczy zdarzeń wyjątkowych, spowodowanych wypadkiem itp., kiedy użytkownik nie miał możliwości skorzystania z autostrady płatnej).

  • Stawki za przejazd A2 Świecko – Nowy Tomyśl ustala Minister Infrastruktury w oparciu o umowę koncesyjną podpisaną z rządem, model finansowy i prognozy ruchu. Zmiany stawek opłat jakie miały lub będą mieć miejsce do 2037r. spowodowane są m.in.: inflacją, różnicami kursowymi, realizacją nowych inwestycji typu budowa węzłów autostradowych czy trzeciego pasa ruchu, koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego na budowę, koniecznością pokrycia kosztów planowanych dalszych inwestycji.

  • Przeprowadzanie transakcji z pominięciem numeru PIN odbywa się zgodnie z regułami określonymi przez kartowe systemy płatnicze, w tym w szczególności przez VISA i MasterCard. Zdarza się jednak, że określona transakcja lub karta wymaga użycia numeru PIN, wówczas obsługa w punktach poboru opłat korzysta z terminali kartowych z PIN-padem, aby płatność kartą mogła być dokonana.

  • Zgodnie z Regulaminem korzystania z płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin:

    „Na koncesyjnej autostradzie użytkownik jest zobowiązany uiścić opłatę niezależnie od warunków atmosferycznych i drogowych występujących na autostradzie. Opłata pobierana jest w pełnej wysokości również w okresie prowadzonych remontów i prac utrzymaniowych”.

    Pełna treść regulaminu jest dostępna na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl.

  • Tak. Na koncesyjnym odcinku A2 między Poznaniem a Koninem można płacić za przejazd korzystając z aplikacji, która działa w ramach videotollingu, czyli elektronicznego systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne.

  • Tak. Kierowcy podróżujący koncesyjnym odcinkiem A2 między Poznaniem a Koninem mogą korzystać z usługi płatności elektronicznych za pośrednictwem videotollingu. To nowoczesny system poboru opłat, który wykorzystuje kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów.

  • Videtolling działa na Placach Poboru Opłat w Nagradowicach (181 km A2), Słupcy (228 km A2) i Lądku (238 km A2) na specjalnie przeznaczonych do tego pasach. To skrajne lewe pasy z oznakowaniem poziomym w postaci strzałek i kamery, ikoną kamery na pomarańczowym tle nad pasem ruchu oraz symbolem przekreślonego kasjera.

  • Videotolling to nowoczesny system poboru opłat za przejazd, który wykorzystuje kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów. To system, który gwarantuje wysoką jakość usług oraz niezawodność przy równoczesnym zachowaniu komfortu, bezpieczeństwa i płynności przejazdu.

  • Aby skorzystać z videotollingu na koncesyjnym odcinku A2 należy wykonać kilka prostych czynności:
    • Rejestracja pojazdu w aplikacji lub w panelu www operatora – użytkownik zakłada konto w systemie i powiązuje z nim numer rejestracyjny swojego pojazdu oraz aktywuje usługę.
    • Przejazd przez specjalnie oznaczone ikoną kamery bramki autostrady – na każdym placu poboru opłat są to lewe skrajne pasy, przeznaczone wyłącznie dla płatności videtollingowych i obsługujące ten system. Są oznaczone znakami poziomymi na jezdni w postaci strzałek i kamery, ikoną kamery na pomarańczowym tle nad pasem oraz symbolem przekreślonego kasjera.
    • Automatyczne pobranie opłaty – system obciąża konto użytkownika odpowiednią kwotą za przejazd.

  • Tak. System videotollingu na koncesyjnym odcinku A2 działa w systemie stop&go. Oznacza to, że należy zatrzymać się na kilka sekund przed szlabanem. Po zatrzymaniu pojazdu kamery automatycznie odczytują tablice rejestracyjne, po czym szlaban podnosi się.

  • Autostrada Wielkopolska, zarządca koncesyjnego odcinka autostrady A2 nie pobiera dodatkowych opłat za korzystanie z videotollingu. Jednak operator aplikacji, za pośrednictwem której dokonywana jest opłata, może naliczać opłatę serwisową. Informacje na temat stawek opłat serwisowych dostępne są w aplikacji lub na stronie internetowej dostawcy usługi.

  • Korzystanie z videotollingu, czyli płatność za przejazd w aplikacji, odbywa się na dwóch skrajnych lewych pasach na Placach Poboru Opłat w Nagradowicach, Lądku i Słupcy. Przeznaczone do płatności aplikacją pasy są oznakowane strzałkami i ikoną kamery na jezdni oraz ikoną kamery na pomarańczowym tle nad pasem ruchu i symbolem przekreślonego kasjera. Te pasy obsługują wyłącznie videotolling. Kierowcy korzystający z innych metod płatności (gotówka, karta, karta paliwowa itp.) proszeni są o skorzystanie z pasów sąsiednich.

    Videotoling