Regulamin korzystania z płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin
Spółka Autostrada Wielkopolska S.A. jako zarządca płatnej autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin oraz spółka Autostrada Wielkopolska II S.A. jako zarządca płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl we współpracy ze spółką Autostrada Eksploatacja S.A. jako operatorem płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin wykonującym zadania zarządcy autostrady A2 na tym Odcinku w zakresie utrzymania i eksploatacji, w tym poboru opłat w imieniu i na rzecz spółek Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. ustalają niniejszy Regulamin korzystania z płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin w celu zapewnienia bezpiecznych warunków podróżowania oraz wysokiego poziomu świadczonych usług.
Skróty używane w niniejszym Regulaminie mają następujące znaczenie:
AOP |
oznacza autostradową obwodnicę Poznania, zlokalizowaną pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Zachód; |
Autostrada
|
oznacza autostradę płatną A2 na odcinku pomiędzy Świeckiem a Koninem; |
MOP |
oznacza miejsca obsługi podróżnych zlokalizowane w pasie drogowym autostrady wyposażone w miejsca postojowe dla pojazdów oraz w urządzenia służące zaspokajaniu potrzeb użytkowników autostrady; |
MPO |
oznacza miejsce poboru płat obejmujące łącznie PPO i/lub SPO; |
Operator |
oznacza spółkę Autostrada Eksploatacja S.A.; |
OUA |
oznacza obwód utrzymania autostrady zlokalizowany w pasie drogowym autostrady wyposażony w urządzenia i obiekty umożliwiające utrzymanie Autostrady i zapewnienie przejezdności; |
POK |
oznacza punkt obsługi klienta; |
PPO |
oznacza plac poboru opłat zlokalizowany na poszerzonej koronie Autostrady; |
SPO |
oznacza stację poboru opłat na poszerzonej koronie łącznicy lub węzła Autostrady; |
Regulamin
|
oznacza niniejszy Regulamin korzystania z płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko – Konin. |
I. Opis Autostrady
Niniejszy Regulamin dotyczy Autostrady, w tym w szczególności:
-
a) odcinek o długości 255,565 km pomiędzy Świeckiem (km 1+995) i Koninem (km 257+560);
b) 6 POK, zlokalizowanych na PPO w Tarnawie, Gołuskach, Nagradowicach i Lądku, SPO w Jordanowie oraz w OUA w Kotowie;
c) komisariat Policji zlokalizowany w OUA Ilanka;
d) 22 MOP, każdy wyposażony w miejsca odpoczynku, toalety, parking dla samochodów ciężarowych i osobowych, defibrylatory AED oraz niektóre MOP wyposażone w stacje paliw, restauracje i sklepy;
e) 7 MPO zlokalizowanych w zamkniętym systemie poboru opłat:
-
-
- PPO Tarnawa km 22+600
- SPO Torzym km 35+200
- SPO Jordanowo km 68+400
- SPO Trzciel km 91+700
- SPO Nowy Tomyśl km 107+870
- SPO Buk km 139+800
- PPO Gołuski km 152+200
f) 3 MPO zlokalizowane w otwartym systemie poboru opłat:
-
-
- PPO Nagradowice km 181+650
- SPO Słupca km 228+700
- PPO Lądek km 238+700

II. Dostęp do Autostrady
Użytkownicy dróg mają dostęp do Autostrady pojazdami (o ile dostęp danego rodzaju pojazdu do Autostrady jest dozwolony obowiązującymi przepisami prawa oraz organizacją ruchu drogowego obowiązującą na Autostradzie) przez węzły łączące Autostradę z siecią istniejących dróg publicznych. Z wyłączeniem sytuacji prowadzenia działań ratowniczych oraz innych ograniczających bezpieczeństwo ruchu, zabrania się:
-
a) korzystania z wjazdów awaryjnych oraz służbowych wjazdów na MOP oraz do OUA;
b) zatrzymywania się i postoju pojazdów na Autostradzie, za wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych.
III. Opłaty za przejazd Autostradą
-
-
-
-
- Za korzystanie z Autostrady pobierane są opłaty w ramach zamkniętego oraz otwartego systemu poboru opłat.
- Użytkownik jest zobowiązany uiścić opłatę niezależnie od warunków atmosferycznych i drogowych występujących na Autostradzie. Opłata pobierana jest w pełnej wysokości również w okresie prowadzonych remontów i prac utrzymaniowych.
- Do korzystania z Autostrady upoważnieni są wyłącznie użytkownicy, którzy pobrali bilet lub opłacili przejazd lub są zwolnieni z obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd na podstawie obowiązujących przepisów prawa bądź umów, przy czym kierujący pojazdami zwolnionymi z opłat – z zastrzeżeniem postanowień ust. 15 zdanie drugie poniżej – są również zobowiązani do pobrania biletu wjazdowego na wjeździe na autostradę.
- Każdy użytkownik odcinka Autostrady objętego zamkniętym systemem poboru opłat (od PPO Tarnawa do PPO Gołuski), zobowiązany jest pobrać bilet wjazdowy wjeżdżając na Autostradę poprzez linię automatów wjazdowych i zachować ten bilet do momentu uiszczenia opłaty przy wyjeździe z Autostrady na danym MPO.
- Brak biletu wjazdowego spowoduje naliczenie przy wyjeździe z Autostrady maksymalnej opłaty obowiązującej na danym MPO dla danej kategorii pojazdu.
- Każdy bilet wjazdowy jest ważny 48 godzin od momentu jego pobrania na pasie wjazdowym. Po upływie czasu ważności biletu wjazdowego, użytkownik objęty zostanie maksymalną opłatą obowiązującą na danym MPO dla danej kategorii pojazdu.
- Użytkownik okazujący bilet wjazdowy pobrany na tym samym PPO/SPO objęty zostanie maksymalną opłatą obowiązującą na danym MPO dla danej kategorii pojazdu (nie dotyczy zdarzeń wyjątkowych, spowodowanych wypadkiem itp. kiedy użytkownik nie miał możliwości skorzystania z Autostrady).
- Użytkownik odcinka Autostrady objętego otwartym systemem poboru opłat (od PPO Nagradowice do PPO Lądek i SPO Słupca) uiszcza opłatę w momencie przejazdu przez PPO (Nagradowice i/lub Lądek) oraz SPO Słupca i – z zastrzeżeniem postanowień pkt V ust. 5 – otrzymuje paragon fiskalny.
- Jeśli użytkownik odcinka autostrady Konin – Września zdecyduje się, po uiszczeniu opłaty na PPO Lądek, opuścić autostradę na węźle Słupca i ponownie na nią wjechać w/w węzłem, zobowiązany jest ponownie uiścić opłatę za przejazd za odcinek Słupca – Września zgodnie z obowiązującym taryfikatorem opłat.
- Użytkownicy odcinka autostrady Konin – Września, którzy zdecydują się rozpocząć podróż w kierunku Konina wjeżdżając na w/w odcinek węzłami Września bądź Słupca, zobowiązani są do uiszczenia pełnej opłaty za przejazd na PPO Lądek zgodnie z obowiązującym taryfikatorem opłat, niezależnie od tego czy wjechali na w/w odcinek węzłem Września czy węzłem Słupca.
- Każdy użytkownik odcinka Autostrady objętego zamkniętym systemem poboru opłat uiszcza opłatę w momencie opuszczania Autostrady na PPO Gołuski, SPO Buk, SPO Nowy Tomyśl, SPO Trzciel, SPO Jordanowo, SPO Torzym lub PPO Tarnawa i otrzymuje paragon fiskalny.
- W przypadku powzięcia informacji o próbach wyłudzenia opłaty za przejazd Autostrada Wielkopolska S.A., Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Operator mogą podjąć właściwe kroki prawne oraz skierować zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do odpowiednich organów.
- Stawki opłat za przejazd Autostradą określone są w taryfikatorze opłat umieszczonym
w każdym MPO, w POK oraz na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl.
- Z opłat za korzystanie z autostrady zwolnione są pojazdy służb wskazanych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Kierujący oznakowanymi pojazdami uprzywilejowanymi na zasadach opisanych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym nie są zobowiązani do pobrania biletu wjazdowego na wjeździe na autostradę, a wjazd i wyjazd z Autostrady są możliwe przy użyciu pasa serwisowego. W przypadku pozostałych pojazdów zwolnionych, innych niż oznakowane pojazdy uprzywilejowane pobranie i zwrot biletu wjazdowego są wymagane. Autostrada Wielkopolska S.A., Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Autostrada Eksploatacja S.A zastrzegają sobie prawo kontrolowania tytułu prawnego zwalniającego Użytkownika z obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd.
IV. Sposób płatności
- Użytkownik może uiścić opłatę za przejazd:
- w gotówce: w złotych polskich w bilonie i w banknotach, oraz w walutach obcych – wyłącznie w banknotach i na pasach z obsługą manualną. Aktualne kursy walut podawane są do wiadomości w każdym MPO oraz OUA. Przy transakcji w walutach obcych reszta wydawana jest w złotych polskich. Aktualnie akceptowanymi walutami są USD i EUR. Autostrada Wielkopolska S.A. lub Autostrada Wielkopolska II S.A. mogą wprowadzić płatność innymi walutami, o czym powiadamiają użytkowników przez zamieszczenie stosownych informacji na stronie internetowej oraz w każdym MPO oraz POK;
- kartami płatniczymi VISA, VISA Electron, VPAY, MasterCard, Maestro, JCB, Diners Club;
- kartami koncernów paliwowych wyszególnionymi na każdym MPO oraz POK;
- smartfonami z wykorzystaniem technologii NFC przy zastosowaniu terminali przenośnych;
- na PPO Nagradowice, SPO Słupca albo PPO Lądek – uiszczając opłatę elektroniczną korzystając z systemu opartego na automatycznej identyfikacji tablic rejestracyjnych pojazdów (tzw. „videotolling”), powodującej podniesienie szlabanu i zapalenie zielonego światła, po wcześniejszej rejestracji takiego pojazdu w aplikacji mobilnej („Aplikacja”) na warunkach określonych w regulaminie danej Aplikacji. Aktualny wykaz Aplikacji dostępny jest na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl. W przypadku aktywnej rejestracji użytkownika jednocześnie w kilku dostępnych Aplikacjach, opłata za przejazd zostanie pobrana jeden raz w ramach jednej Aplikacji wybranej przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A. spośród Aplikacji, w których rejestracja użytkownika w chwili poboru opłaty jest aktywna. W przypadku użytkowników korzystających z kilku aktywnych źródeł płatności (Aplikacje, karty flotowe) wyboru źródła płatności dokonuje spółka Autostrada Wielkopolska S.A.
- W razie posłużenia się przez użytkownika Autostrady kartą zastrzeżoną, Operator może zatrzymać kartę.
- W razie wystąpienia przeszkód w realizacji transakcji przy użyciu kart, użytkownik zobowiązany jest uiścić opłatę za przejazd gotówką lub innym akceptowanym środkiem płatniczym.
- W przypadku odmowy wniesienia opłaty z powodu nieposiadania akceptowanego środka płatniczego, użytkownik może zostać objęty specjalną procedurą płatności odroczonej. Warunkiem zastosowania tej procedury jest posiadanie dokumentu stwierdzającego tożsamość ze zdjęciem. Brak takiego dokumentu oraz środka płatniczego skutkuje wezwaniem Policji w celu pozyskania danych osobowych użytkownika.
- Po uiszczeniu opłaty użytkownik otrzymuje paragon fiskalny (będący fakturą Vat w rozumieniu obowiązujących przepisów) z wyszczególnioną kwotą płatności, stawką podatku VAT oraz ze wskazaniem opłaconego odcinka Autostrady. Użytkownik korzystający z kart rabatowych i koncernów paliwowych otrzymuje niefiskalne potwierdzenie przejazdu Autostradą.
- Dodatkowo na SPO Buk użytkownik może uiścić opłatę za przejazd w zamkniętym systemie poboru opłat przy wykorzystaniu samoobsługowego automatu płatniczego zgodnie z zasadami opisanymi w pkt VI poniżej.
-
- V. Videotolling
- Na PPO Nagradowice, SPO Słupca i PPO Lądek użytkownik, korzystając z dedykowanych, odpowiednio oznaczonych pasów poboru opłat, może uiścić opłatę elektroniczną korzystając z systemu opartego na automatycznej identyfikacji tablic rejestracyjnych pojazdów (tzw. videotolling), pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w Aplikacji oraz pod warunkiem, że:
- numer rejestracyjny pojazdu znajduje się na liście pojazdów upoważnionych (tzw. biała lista), prowadzonej przez dostawcę Aplikacji;
- tablice rejestracyjne pojazdu są utrzymane w należytym stanie i czystości w stopniu umożliwiającym ich odczyt przez infrastrukturę oraz umieszczone w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa;
- użytkownik nie może mieć w pojeździe zakrytych lub ozdobionych tablic rejestracyjnych lub nie może mieć z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych tablic;
- W przypadku, gdy na wjeździe na Autostradę na PPO Nagradowice, SPO Słupca lub PPO Lądek korzystając z dedykowanych, odpowiednio oznaczonych pasów poboru opłat pojazd zarejestrowany w Aplikacji nie zostanie zidentyfikowany, jak również w razie wystąpienia przeszkód w realizacji transakcji i uiszczeniu opłaty elektronicznej np. z powodu problemów technicznych, niekorzystnych warunków atmosferycznych uniemożliwiających odczytanie tablic rejestracyjnych kierujący pojazdem powinien skontaktować się z obsługą danego MPO za pośrednictwem interkomu w celu uzyskania dalszych informacji.
- Kierujący pojazdem nie zarejestrowanym w Aplikacji zobowiązany jest do korzystania wyłącznie z pasów poboru opłat, na których opłatę za przejazd pobiera się w sposób manualny.
- W przypadku gdy kierujący pojazdem zamierza uiścić opłatę elektroniczną oraz jest zarejestrowany w Aplikacji oraz wjedzie na Autostradę na PPO Nagradowice, SPO Słupca lub PPO Lądek z pominięciem dedykowanego, odpowiednio oznaczonego pasa poboru opłat wówczas użytkownik nie ma możliwości uiszczenia opłaty elektronicznej, co powoduje konieczność uiszczenia opłaty w obowiązującej stawce na manualnym pasie poboru opłat.
- Potwierdzenie uiszczenia opłaty elektronicznej jest udostępniane zgodnie z regulaminem właściwym dla danej Aplikacji.
- Użytkownik poruszający się pojazdem zarejestrowanym w Aplikacji, który nie zamierza dokonać opłaty elektronicznej za przejazd Autostradą z użyciem Aplikacji, winien skorzystać z pasa poboru opłat z obsługą manualną.
- VI. Samoobsługowy automat płatniczy
- Na SPO Buk zainstalowany jest samoobsługowy automat płatniczy („Automat”).
- Automat przyjmuje następujące środki płatnicze:
- gotówka w złotych polskich – bilon o nominałach: 1 PLN, 2 PLN i 5 PLN oraz banknoty o nominałach: 10 PLN, 20 PLN 50 PLN i 100 PLN. Automat nie akceptuje waluty obcej w gotówce;
- karty płatnicze VISA, VISA Electron, VPAY, MasterCard, Maestro, JCB, Diners Club;
- karty koncernów paliwowych.
- W momencie zbliżenia się pojazdu do Automatu system informatyczny automatycznie rozpoczyna transakcję, a użytkownik jest zobowiązany do wczytania do czytnika biletów w Automacie biletu pobranego w momencie wjazdu na autostradę. Automat przypisuje pojazd do danej kategorii oraz oblicza należną opłatę za przejazd. Informacje dotyczące kategorii pojazdu i wysokości opłaty zostaną wyświetlone użytkownikowi, który może zaakceptować dane transakcyjne i rozpocząć proces płatności, bądź w przypadku stwierdzenia rozbieżności skontaktować się za pośrednictwem interkomu z obsługą Autostrady celem wprowadzenia korekty danych transakcyjnych. W przypadku akceptacji prezentowanych danych, użytkownik uiszcza opłatę za przejazd przy użyciu jednego ze wskazanych środków płatniczych, a następnie:
- jeśli chce otrzymać paragon w formie papierowej – użytkownik wciska odpowiedni przycisk, po czym następuje wydrukowanie paragonu;
- w przypadku gdy użytkownik nie wciśnie przycisku wyzwalającego proces drukowania paragonu, po upływie czasu na podjęcie decyzji (30 sekund od momentu realizacji płatności) lub po opuszczeniu pasa płatności (w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej), na wyświetlaczu pojawiają się dane o sprzedaży i będą one wyświetlane przez 30 sekund lub do momentu rozpoczęcia rozliczenia kolejnej transakcji (w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej), a następnie dane te zostaną zapisane w pamięci kasy Automatu.
- W przypadku niepobrania przez użytkownika paragonu w formie papierowej w momencie dokonania transakcji, użytkownik, po dokonaniu transakcji i zakończeniu przejazdu może zwrócić się do Operatora o wydanie kopii paragonu. Kopia paragonu wydawana będzie wyłącznie na wniosek użytkownika. W tym celu użytkownik powinien wysłać wniosek o wydanie paragonu w formie papierowej na adres poczty elektronicznej: [email protected], podając datę oraz orientacyjną godzinę dokonania płatności oraz numer rejestracyjny pojazdu.
- Paragon w formie papierowej oraz kopia paragonu w formie elektronicznej stanowią fakturę VAT w rozumieniu obowiązujących przepisów.
- W przypadku zidentyfikowania przez użytkownika po dokonaniu transakcji błędu w przypisaniu kategorii pojazdu, użytkownik powinien zgłosić reklamację w trybie przewidzianym pkt XXIV Regulaminu.
VII. Zasady korzystania z Autostrady
-
-
- Niezależnie od postanowień niniejszego Regulaminu, użytkownik jest zobowiązany stosować się do przepisów dotyczących ruchu drogowego na drogach publicznych, w tym w szczególności:
- ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
- ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
- ustawy z dnia 27 października 1997 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.
- Użytkownik ma obowiązek stosować się do wszystkich znaków drogowych oraz informacji przekazywanych za pośrednictwem urządzeń systemu zarządzania ruchem (znaki i tablice świetlne), oraz poleceń wydanych przez upoważnionych pracowników Operatora.
- Korzystanie z pasa awaryjnego zarezerwowane jest głównie do działań ratowniczych. Użytkownik ma prawo przejazdu bądź zatrzymania się lub postoju na pasie awaryjnym jedynie w wyjątkowych sytuacjach i za zgodą Operatora. W razie awarii pojazdu, użytkownik jest zobowiązany stosować się do postanowień pkt XV Regulaminu.
- Ruch na Autostradzie odbywa się prawym pasem, lewy pas jezdni służy do wyprzedzania.
- Po Autostradzie mogą poruszać się wyłącznie pojazdy samochodowe i motocykle. Zabrania się jazdy po Autostradzie rowerów i motorowerów, ciągników, wozów konnych czy innych pojazdów zaprzęgowych oraz poruszania się pieszych.
VIII. Ograniczenia prędkości
-
-
- Użytkownik jest zobowiązany dostosować się do dopuszczalnych prędkości oraz wprowadzonych ograniczeń prędkości obowiązujących na Autostradzie i wszystkich obiektach leżących w jej pasie drogowym.
- Użytkownik powinien dostosować się do czasowych ograniczeń prędkości ustalonych przez Policję, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, spółki Autostrada Wielopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. oraz Operatora.
- Podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami należy dostosować prędkość do warunków panujących na drodze.
- Kierujący pojazdem obowiązany jest jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa.
- Na odcinku autostrady pomiędzy węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny (fragment AOP), od km 161+030 do km 168+510, w stosunku do obu jezdni autostrady funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości. Dane o zidentyfikowanych przekroczeniach dozwolonej prędkości przekazywane są bezpośrednio do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i na tej podstawie Główny Inspektorat Transportu Drogowego nakłada grzywny w drodze mandatów karnych.
-
- IX. Ograniczenia ruchu pojazdów
- Wykonywanie manewru zawracania na Autostradzie oraz jazda w kierunku przeciwnym do wyznaczonego są zabronione. Dotyczy to również MPO, które są integralną częścią Autostrady. Manewry te dopuszczalne są jedynie dla pojazdów uprzywilejowanych uczestniczących w akcji oraz pojazdów służb utrzymania, pod warunkiem użycia odpowiedniego w takiej sytuacji oznakowania.
- Na przeciwległy pas ruchu kierowca pojazdu może przejechać wyłącznie najbliższym węzłem autostradowym.
- Podczas jazdy należy zachować odpowiedni odstęp między pojazdami, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Holowanie pojazdów przez pojazdy inne niż do tego przeznaczone (pomoc drogowa) jest zabronione. Operator może odmówić dostępu do Autostrady pojazdom zagrażającym bezpieczeństwu ruchu oraz stanowiącym zagrożenie dla środowiska naturalnego. W sytuacji stworzenia zagrożenia, Operator ma obowiązek poinformowania o takim zdarzeniu Policji.
- Pojazdy ponadnormatywne (przekraczające dopuszczalny ciężar lub gabaryty określone odrębnymi przepisami), upoważnione są do poruszania się po Autostradzie wyłącznie na podstawie posiadanego wymaganego prawem zezwolenia.
- Spółki Autostrada Wielopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Operator są upoważnieni do wprowadzenia dodatkowych ograniczeń ruchu pojazdów lub określonych typów pojazdów, jeśli będą tego wymagały względy bezpieczeństwa, warunki eksploatacyjne lub będzie to konieczne ze względu na szczególne okoliczności lub obowiązujące przepisy prawa.
- Spółki Autostrada Wielopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Operator są uprawnieni do wprowadzenia innych niż określone powyżej ograniczeń w korzystaniu z Autostrady, jeżeli jest to konieczne w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, usunięcia zagrożenia dla zdrowia lub życia uczestników ruchu lub możliwości wystąpienia znacznych szkód materialnych.
-
- X. Miejsca Obsługi Podróżnych
- Użytkownicy zobowiązani są dostosować się do wszystkich instrukcji i wskazań dotyczących korzystania z MOP.
- Parkowanie na MOP dozwolone jest wyłącznie w wyznaczonych do tego miejscach parkingowych. W szczególności niedozwolone jest parkowanie na drogach manewrowych, terenach zielonych oraz pasach włączenia i wyłączenia.
- Zabrania się biwakowania na parkingach przy PPO i w innych miejscach niż przeznaczone do takich celów.
- Mycie i czyszczenie pojazdów oraz wykonywanie ich napraw dozwolone jest wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
- Działalność handlowa może być prowadzona wyłącznie za wyraźnym pisemnym zezwoleniem spółki Autostrada Wielkopolska S.A. lub Autostrada Wielkopolska II S.A.
- Korzystanie z placów zabaw dla dzieci może się odbywać wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem i pod nadzorem rodziców lub dorosłych opiekunów.
- MOP wyposażone są w urządzenia umożliwiające działania ratownicze podczas stanu nagłego zatrzymania krążenia (defibrylatory AED).
-
- XI. Uszkodzenia obiektów Autostrady
W razie wyrządzenia przez użytkownika szkody lub zniszczenia wyposażenia Autostrady lub urządzeń towarzyszących, spółki Autostrada Wielopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Operator będą dochodzić odszkodowania od sprawcy tych szkód.
XII. Korzystanie z Autostrady w warunkach zimowych
-
-
- Sprzęt odśnieżający pracujący na Autostradzie korzysta z prawa pierwszeństwa przejazdu. Zabrania się wyprzedzania sprzętu przeznaczonego do zimowego utrzymania Autostrady w trakcie prowadzenia działań odśnieżania lub zwalczania śliskości na Autostradzie i węzłach autostradowych.
- Operator może wprowadzić czasowy zakaz ruchu pojazdów podczas akcji odśnieżania i zwalczania śliskości na Autostradzie.
- Użytkownicy zobowiązani są stosować się do poleceń Operatora dotyczących organizowania konwojów w razie wystąpienia bardzo trudnych warunków atmosferycznych.
- Pojazdy Operatora wykonujące na Autostradzie prace porządkowe, remontowe lub zimowego utrzymania wysyłają żółte sygnały błyskowe i poruszają się w sposób określony w odrębnych przepisach.
XIII. Telefony alarmowe
-
-
- Użytkownicy mają zagwarantowany bezpłatny dostęp do połączeń SOS za pośrednictwem kolumn alarmowych, zainstalowanych na poboczach w regularnych odstępach wzdłuż Autostrady. Telefony te połączone są z Centrum Zarządzania Autostradą.
- Zabrania się korzystania z kolumn alarmowych w celach innych niż związane ze zgłoszeniem awarii pojazdu, wypadku na Autostradzie lub innych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu ruchu.
- Kierowcy mogą zgłaszać sytuacje awaryjne także za pośrednictwem infolinii (numer 800 022 242)lub pod numerem telefonu SOS 61 83 83 112
XIV. Zatrzymanie pojazdu z powodu awarii
-
-
- W przypadku awarii pojazdu lub zaistnienia na Autostradzie zdarzeń, o których mowa w pkt XIII ust. 2., użytkownik Autostrady zobowiązany jest:
- usunąć pojazd z jezdni i umieścić go na pasie awaryjnym;
- oznaczyć postój pojazdu w sposób określony w przepisach obowiązujących w tym zakresie;
- korzystając z kolumny alarmowej lub telefonu komórkowego powiadomić Centrum Zarządzania Autostradą o zaistniałym zdarzeniu;
- zastosować się do wszelkich poleceń otrzymanych telefonicznie z Centrum Zarządzania Autostradą lub dyspozycji pracowników Operatora znajdujących się na miejscu zdarzenia;
- natychmiast opuścić pojazd i czekać na pomoc za barierami oddzielającymi pas drogowy Autostrady od pobocza lub w innym bezpiecznym miejscu.
- W razie awarii pojazdu, użytkownik może wezwać we własnym zakresie pomoc drogową, która winna dotrzeć na miejsce zdarzenia w ciągu 45 minut od momentu zawiadomienia w przypadku pojazdów osobowych i w ciągu 60 minut w przypadku pojazdów ciężarowych. Pomoc drogowa lub użytkownik zobligowani są do usunięcia pojazdu z Autostrady tak szybko jak to możliwe.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia przez użytkownika własnej pomocy drogowej, może on skorzystać z usług pomocy drogowej z listy kwalifikowanych firm świadczących pomoc drogową proponowanej przez Operatora.
- Jeżeli:
- użytkownik nie zapewnia własnej pomocy drogowej lub odmawia skorzystania z pomocy drogowej oferowanej przez Operatora;
-
- upływa czas reakcji bądź napraw określony w ust. 2;
- zachodzą okoliczności opisane w art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (pozostawienie pojazdu bez tablic rejestracyjnych lub pojazdu, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany) lub art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (pozostawienie pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu), Operator zawiadamia Policję lub Straż Miejską o konieczności usunięcia pojazdu z Autostrady.
- Użytkownik jest zobowiązany do ponoszenia kosztów usunięcia pojazdu z Autostrady lub jego naprawy. W przypadkach opisanych w ust. 4c) powyżej wysokość opłat za usługi świadczone przez jednostki pomocy drogowej z listy właściwego starosty ustalana jest przez rady powiatów. W pozostałych sytuacjach koszty usunięcia lub napraw podlegają bezpośredniemu uzgodnieniu między firmą pomocy drogowej a użytkownikiem.
- Spółki Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. oraz Operator nie ponoszą odpowiedzialności za jakość usług świadczonych przez jednostki pomocy drogowej.
-
- XV. Zdarzenia i wypadki drogowe
- Użytkownik powinien powiadomić służby ratownicze o zauważonym wypadku na Autostradzie.
- Spółki Autostrada Wielkopolska S.A., Autostrada Wielkopolska II S.A. i/lub Operator zawiadamiają służby ratownicze o zaistnieniu na Autostradzie zdarzenia, którego skutki należy zlikwidować (np. konieczność podjęcia działań ratowniczych, usunięcia pojazdu, zabezpieczenia lub usunięcia ładunku).
- Odpowiedzialność za szkody wyrządzone na Autostradzie ustalana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Za szkody wyrządzone na Autostradzie odpowiada osoba z winy której doszło do szkody na osobie lub uszkodzenia wyposażenia Autostrady [szkody w mieniu).
XVI. Zwierzęta
-
-
- Zwierzęta wyprowadzane z pojazdów na teren MOP powinny być trzymane na smyczy.
- Osoba prowadząca zwierzę (za taką uważana jest osoba, która zwierzę chowa albo się nim posługuje lub z którą zwierzę podróżuje lub przebywa w jednym pojeździe lub też w jednym pojedźcie z tą osobą przebywało w chwili wjazdu przez dany pojazd na Autostradę) jest zobowiązana do zapewnienia czystości na terenie MOP, w tym usunięcia odchodów do odpowiednich pojemników. Osoba prowadząca zwierzę jest zobowiązana do pilnowania zwierzęcia, tak aby nie stanowiło ono zagrożenia dla innych użytkowników Autostrady lub MOP. Zabrania się wyprowadzania zwierząt na terenie Autostrady w innych miejscach niż MOP.
- W razie powzięcia przez Operatora wiadomości o pojawieniu się na Autostradzie zagubionych lub porzuconych zwierząt domowych bądź zwierząt dzikich, Operator podejmie działania zmierzające do ich usunięcia z terenu Autostrady.
- W celu zmniejszenia niekorzystnego oddziaływania otaczającego środowiska na bezpieczeństwo uczestników ruchu na Autostradzie wybudowano przejścia dla zwierząt i zainstalowano ogrodzenie. Zamontowane ogrodzenie cechuje się elastycznością, która minimalizuje prawdopodobieństwo zranienia zwierząt podczas bezpośredniego kontaktu. Pomimo zrealizowania ww. zakresu prac oraz bieżącego przeprowadzania przez Operatora przeglądów tych urządzeń i wykonywania wymaganych napraw, użytkownik korzystając z Autostrady powinien liczyć się z możliwością wtargnięcia na nią zwierząt, w szczególności w obrębie węzłów i zachować szczególną ostrożność.
XVII. Służby ratownicze
-
-
- W razie wypadku na Autostradzie użytkownik zobowiązany jest wykonać wszelkie polecenia wydane przez służby ratownicze, które podejmują decyzje związane z organizacją ruchu.
- Policja jest upoważniona w szczególnych sytuacjach zmieniać ustalone zgodnie z niniejszym Regulaminem zasady korzystania z Autostrady.
- W razie zaistnienia na Autostradzie poważnych wypadków, służby ratownicze upoważnione są do podejmowania decyzji dotyczących bezpieczeństwa według uzgodnionego z właściwymi organami Planu Działań Ratowniczych.
XVIII. Korzystanie z Autostrady przy wykonywaniu obowiązków związanych z jej eksploatacją, utrzymaniem i zapewnianiem bezpieczeństwa
Spółki Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. oraz Operator upoważnieni są do wydawania pozwoleń na poruszanie się po Autostradzie osobom wykonującym obowiązki związane z zapewnianiem bezpieczeństwa oraz eksploatacją i utrzymaniem Autostrady.
XIX. Systemy monitorowania
-
-
- Spółki Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. oraz Operator stosują system kontroli i monitorowania na Autostradzie, w tym na AOP za pomocą kamer połączonych z elektronicznymi urządzeniami służącymi analizie i rejestracji ruchu dla potrzeb poboru opłat i zwiększenia bezpieczeństwa ruchu.
- Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego na Autostradzie stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Spółki Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. oraz Operator dochowają należytej staranności, aby poinformować o istotnych utrudnieniach na Autostradzie np. zdarzeniach drogowych wywołujących zatory w ruchu. Bieżące informacje na temat warunków drogowych panujących na Autostradzie umieszczane są na stronie www.autostrada-a2.pl.
-
- XX. Przewóz materiałów niebezpiecznych
- Pojazdy przewożące materiały niebezpieczne powinny być oznakowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku rozszczelnienia zbiornika zawierającego materiały niebezpieczne, pojazdy te mogą parkować wyłącznie w wyznaczonych miejscach na terenie OUA i niektórych MOP.
- W przypadku uzyskania informacji o uszkodzeniu lub awarii pojazdu ciężarowego przewożącego materiały niebezpieczne, Operator zastosuje procedury przewidziane Planem Działań Ratowniczych.
- Kierowca pojazdu zobowiązany jest postępować zgodnie z wszelkimi instrukcjami i poleceniami wydanymi mu przez Operatora.
XXI. Punkty zrzutu ścieków
-
-
- Punkty zrzutu ścieków (automatyczne terminale) znajdują się na terenie niektórych MOP i służą opróżnieniu zbiorników na nieczystości, zainstalowanych w autobusach, przyczepach i samochodach kempingowych.
- Stacje paliw udostępniają usługę zrzutu ścieków w okresie od
1 maja do 1 października każdego roku. Usługa jest odpłatna zgodnie z cennikiem ustalonym przez te stacje.
- Lokalizacja miejsc zrzutu ścieków:
- MOP Gnilec;
- MOP Sosna;
- MOP Chociszewo;
- MOP Rogoziniec;
- MOP Sędzinko;
- MOP Zalesie;
- MOP Tulce;
- MOP Krzyżowniki;
- MOP Sołeczno;
- MOP Gozdowo;
- MOP Osiecza II;
- MOP Osiecza III.
XXII. Postanowienia różne
Na Autostradzie, terenach MOP, węzłach i innych obiektach Autostrady zabronione jest:
-
-
- śmiecenie;
- reklamowanie i umieszczanie tablic reklamowych;
- żebranie;
- przeprowadzanie zbiórek pieniędzy;
- prowadzenie jakiejkolwiek działalności handlowej, usługowej lub reklamowej bez pisemnej zgody spółki Autostrada Wielkopolska S.A. lub Autostrada Wielkopolska II S.A.;
- wykonywanie czynności naruszających dobre obyczaje;
- chodzenie wzdłuż jezdni;
- przeprowadzanie jakichkolwiek protestów oraz demonstracji, w tym również religijnych;
- ustawianie w pasie drogowym krzyży, tablic nagrobkowych, kapliczek itp.
XXIII. Dane osobowe
W celu prawidłowej realizacji zadań związanych z zarządzaniem i eksploatacją Autostrady spółki Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A. zbierają od użytkowników dane osobowe. Szczegółowe zasady pozyskiwania oraz przetwarzania danych osobowych określa załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
XXIV. Reklamacje
Użytkownicy mogą składać reklamacje za pośrednictwem formularza znajdującego się na stronie internetowej pod adresem www.autostrada-a2.pl lub poprzez infolinię autostradową na numer telefonu 0800 022 242. . Reklamacje są rozpatrywane przez Operatora w terminie 14 dni od daty ich otrzymania.
XXV. Postanowienia końcowe
-
-
- Niniejszy Regulamin dostępny jest na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl oraz w POK.
- Wszelkie zmiany Regulaminu zostaną podane do wiadomości Użytkowników w sposób określony w ust. 1.
- Ogłoszony w powyższy sposób Regulamin i jego zmiany nie będą wymagały dla swojej ważności akceptacji i podpisu użytkownika.
- W sprawach nie uregulowanych Regulaminem zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego i inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
Regulamin obowiązuje od dnia 15 stycznia 2025 r.
Załączniki:
załącznik nr 1 – Regulamin monitoringu
załącznik nr 2 – Ogólna klauzula informacyjna