Myślimy szeroko

FAQ

Zależy nam na tym, żeby jak najszybciej rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące planowanej podróży koncesyjną autostradą A2. Sprawdź, czy wśród najczęściej zadawanych pytań, znajduje się temat, na który szukasz odpowiedzi.

Nie – na autostradach koncesyjnych w tym na A2 ze Świecka do Konina nie obowiązuje ViaToll, który funkcjonuje jedynie na wybranych odcinkach dróg publicznych. Dostępne formy płatności na koncesyjnej A2 to gotówka, karta bankowa oraz karta paliwowa.


Nie - obecnie nie mamy w ofercie systemu rabatowego czy abonamentowego. Zachęcamy jednak do śledzenia strony internetowej https://www.autostrada-a2.pl/; jeśli coś zmieni się w tej kwestii, stosowna informacja zostanie niezwłocznie opublikowana.


Na odcinkach Świecko – Poznań i Poznań - Konin obowiązują dwa różne systemy poboru opłat – otwarty i zamknięty. Zastosowane na nich zostały odmienne systemy rozliczeń ze stroną publiczną. Rozwiązania te przyjęto i zapisano w umowie z rządem. Stawki za przejazd autostradą ustala Minister Infrastruktury w oparciu o umowę koncesyjną podpisaną z rządem, a także o model finansowy i prognozy ruchu. 


Starsza część koncesyjnej A2 to odcinek Nowy Tomyśl - Konin (149 km). Nowa część koncesyjnej A2 to Świecko - Nowy Tomyśl (106 km). Otwarty system poboru opłat obowiązuje na odcinku z Poznania do Konina (PPO). Zamknięty system poboru opłat obowiązuje na odcinku ze Świecka do Poznania (SPO).


Płatność za przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 może uregulować na Placach Poboru Opłat (w ciągu autostrady) i Stacjach Poboru Opłat (na węzłach autostradowych). Dostępne formy zapłaty to:

  • Gotówka (PLN, EUR, USD – w przypadku płatności w EUR lub USD akceptowane są tylko banknoty, reszta natomiast wydawana jest w złotówkach na podstawie bieżącego średniego kursu NBP)

  • Karty bankowe (Visa, Eurocard, Mastercard)

  • Karty paliwowe (Routex DKV, Uta, Aris, Flota, Shell, Ressa, E100, Orlen-Open Drive, LogPay, Multiservice, AS24, Lotos, Eurowag)


Wysokość opłat zależy tylko i wyłącznie od kategorii pojazdu przyznawanej na podstawie liczby osi oraz ewentualnej obecności opon bliźniaczych. W przypadku pojazdów ponadgabarytowych istotna jest także ich długość i szerokość. Liczba osób w pojeździe w żaden sposób nie wpływa na wysokość opłat ponoszonych za przejazd autostradą.


Różnica w stawkach obowiązujących za przejazd odcinkami koncesyjnymi i publicznymi autostrad wynika z wielu przyczyn. Do najważniejszych należy:

  • Na koncesyjnej autostradzie A2 pobierane są stawki brutto zawierające 23% VAT, w przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których od lipca 2011 roku stawki opłat są kwotami netto. Koncesjonariusz, regularnie odprowadza 23% VAT do budżetu Państwa.

  • W przeciwieństwie do autostrad publicznych, autostrady koncesyjne nie są dotowane z budżetu państwa. Wysokość stawek opłat odzwierciedla rzeczywiste koszty funkcjonowania inwestycji (koszty utrzymania, spłaty kredytów i koszty inwestycji).


Na koncesyjnym odcinku A2 Świecko – Konin funkcjonują dwa różne systemy poboru opłat – otwarty i zamknięty. System otwarty obowiązuje na odcinku Poznań – Konin, na którym kierowca na dwóch Punktach Poboru Opłat (PPO Lądek i PPO Nagradowice) uiszcza kolejno stałe opłaty za korzystanie z danego odcinka autostrady. Na PPO Lądek opłata dotyczy odcinka Września - Konin, na PPO Nagradowice – odcinka Poznań - Września. Na PPO Gołuski kierowca pobiera bilet autostradowy i tym samym wkracza na odcinek autostrady objęty zamkniętym systemem poboru opłat. Pobrany bilet upoważnia go do uiszczenia jednokrotnej, całościowej płatności za przejazd autostradą w momencie jej opuszczania, na danej Stacji Poboru Opłat (SPO Buk, SPO Nowy Tomyśl, SPO Trzciel, SPO Jordanowo, SPO Torzym) lub (w przypadku podróży aż do Świecka) na PPO Tarnawa.  Podczas jazdy w kierunku odwrotnym – od Świecka do Konina – pobór opłat przebiega analogicznie, jednak w przypadku odcinka o zamkniętym systemie poboru opłat bilet autostradowy pobrać należy na PPO Tarnawa, a opłata za cały odcinek od Świecka do Poznania pobierana jest na PPO Gołuski.


Zgodnie z regulaminem korzystania z autostrady:

Użytkownik okazujący bilet wjazdowy pobrany na tym samym PPO/SPO objęty zostanie maksymalną opłatą obowiązującą na danym PPO dla danej kategorii pojazdu; ponadto może zostać naliczona opłata dodatkowa (nie dotyczy zdarzeń wyjątkowych, spowodowanych wypadkiem itp., kiedy użytkownik nie miał możliwości skorzystania z autostrady płatnej).


Stawki za przejazd A2 Świecko – Nowy Tomyśl ustala Minister Infrastruktury w oparciu o umowę koncesyjną podpisaną z rządem, model finansowy i prognozy ruchu. Zmiany stawek opłat jakie miały lub będą mieć miejsce do 2037r. spowodowane są m.in.: inflacją, różnicami kursowymi, realizacją nowych inwestycji typu budowa węzłów autostradowych czy trzeciego pasa ruchu, koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego na budowę, koniecznością pokrycia kosztów planowanych dalszych inwestycji.


Transakcje przeprowadzane z pominięciem numeru PIN opierają się na zasadzie autoryzacji w trybie off-line. Oznacza to, że autoryzacja transakcji uzyskana zostaje bez przesyłania w trybie on-line komunikatu z wnioskiem o autoryzację do wydawcy karty. Jest to całkowicie zgodne z prawem, a dopuszczalność tego typu autoryzacji wynika z umowy zawartej pomiędzy użytkownikiem danej karty a bankiem. Jeśli karta nie zezwala na przeprowadzenie transakcji bez użycia numeru PIN, wówczas obsługa w punktach poboru opłat korzysta z terminali przenośnych i wtedy transakcje przeprowadzone są w trybie autoryzacji on-line, z wymaganym numerem PIN.


Zgodnie z Regulaminem korzystania z płatnej autostrady A2 na odcinku Świecko - Konin, paragraf 3, punkt 2:

„Na koncesyjnej autostradzie użytkownik jest zobowiązany uiścić opłatę niezależnie od warunków atmosferycznych i drogowych występujących na autostradzie. Opłata pobierana jest w pełnej wysokości również w okresie prowadzonych remontów i prac utrzymaniowych”.

Pełna treść regulaminu jest dostępna na stronie internetowej www.autostrada-a2.pl.

W świetle przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r. paragony fiskalne  (otrzymane przy uiszczeniu opłaty za przejazd autostradą za pomocą gotówki bądź karty bankowej), dokumentujące przejazd autostradą płatną A2 zarówno na odcinku pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską SA, jak również pomiędzy Świeckiem a Nowym Tomyślem, zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską II SA, stanowią faktury VAT w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2013 r., poz. 1485). Podstawą prawną dla uznania paragonu fiskalnego za przejazd autostradą za fakturę VAT jest § 3 pkt 4 ww. rozporządzenia.


Każdemu kierowcy wręczany jest wydrukowany paragon fiskalny. Paragon ten zgodnie z przepisami stanowi fakturę VAT i jest dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT. Żądanie wystawienia standardowej faktury VAT zamiast paragonu jest w tym przypadku nieuzasadnione.

Wyjątkiem od powyższej zasady są paragony niefiskalne wydawane w przypadku uregulowania należności za przejazd z wykorzystaniem karty paliwowej. Fakturę otrzyma od wystawcy karty, którego kartą się posługuje.


Nie - wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami paragony fiskalne za przejazd autostradą płatną stanowią faktury VAT. Nie można więc po raz drugi zafakturować tej samej usługi - raz za pomocą paragonu, a ponownie za pomocą faktury zbiorczej.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT: „W przypadku, gdy faktura ulegnie zniszczeniu lub zaginie: podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę:

a) na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi zawartymi na fakturze będącej w posiadaniu podatnika (…)”.

Tym samym duplikat paragonu (tj. dokument potwierdzający dane zawarte na pierwotnie wydanym paragonie) może zostać wystawiony na rzecz danego podróżnego / nabywcy usługi przejazdu w przypadku zaginięcia czy zniszczenia pierwotnego paragonu oraz przedstawienia jednoznacznego dowodu, iż był(a) on(a) nabywcą danej usługi przejazdu.

Mając na uwadze fakt, iż zgodnie z przepisami na paragonie wystawianymi za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A2 nie ma danych podróżnego, żądanie wystawienia duplikatu paragonu fiskalnego bez potwierdzenia faktu skorzystania z usługi przejazdu nie może być uwzględnione.


Bez względu na zmianę treści w wydruku paragonu sprzedającym pozostaje AWSA i AWSA II i nie wpływa to na sposób rozliczania paragonów.

Dane Autostrady Wielkopolskiej SA oraz Autostrady Wielkopolskiej II SA, tj. adres i NIP, nadal pozostają wiążące przy rozliczaniu się kierowcy z podatku VAT za przejazd autostradą A2.


Kierowca otrzymuje paragon niefiskalny w przypadku gdy zapłacił za przejazd autostradą za pomocą karty paliwowej. Fakturę otrzymuje od wystawcy karty, którego kartą się posługuje. Paragon niefiskalny jest wyłącznie potwierdzeniem dokonania transakcji kartą. Rozliczenie następuje na podstawie faktury wystawionej przez koncern paliwowy, nie przez spółkę koncesyjną.

Zarówno na całej długości autostrady jak i na węzłach autostradowych nie ma możliwości zawracania.  Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, art. 22 ust. 6 pkt 2 lub pkt 3, zakazane jest zawracanie na autostradach i drogach ekspresowych. Węzły autostradowe z kolei, nie są przystosowane do wykonywania tego typu manewrów. Możliwy jest na nich jedynie wjazd na autostradę bądź jej opuszczenie.

Aby zmienić kierunek jazdy należy opuścić autostradę wybranym węzłem, a następnie na drodze zjazdowej znajdującej się już poza autostradą zmienić kierunek jazdy i wjechać ponownie na autostradę tym samym węzłem, jednak poruszając się w kierunku przeciwnym.


Bilety autostradowe stosowane są na odcinku A2 Świecko – Poznań o zamkniętym systemie poboru opłat. Okres obowiązywania biletu autostradowego wynosi 48h. W ramach ważności biletu kierowca chcąc opuścić autostradę dokonuje opłaty jedynie za rzeczywiście przejechane kilometry. Po upłynięciu terminu obowiązywania biletu autostradowego kierowca zobowiązany jest przy zjeździe z autostrady do uiszczenia opłaty za cały odcinek, na którym funkcjonuje zamknięty system poboru opłat – nawet, jeżeli opuszcza autostradę na wcześniejszym węźle.


  • MOP Zalesie- pomiędzy Nowym Tomyślem a Poznaniem w kierunku na Warszawę,

  • MOP Tulce pomiędzy Poznaniem a Wrześnią, kierunek Świecko.


Przy koncesyjnym odcinku A2 znajduje się łącznie 12 stacji benzynowych - równolegle naprzeciwko siebie, po 6 w stronę Świecka i 6 na Warszawę, zlokalizowane mniej więcej co 50 km. Są to stację BP i Orlen i zlokalizowane na MOP-ach:

BP: Rogoziniec (km 85), Chociszewo (km 85), Gozdowo (km 216), Sołeczno (km 216)

PKN Orlen: Sosna (km 5), Gnilec (km 5), Zalesie (km 134), Sędzinko (km 134), Krzyżowniki (km 177), Tulce (km 177), Osiecza III (km 251), Osiecza II (km 251)

Odcinek koncesyjny autostrady A2 wyposażony jest w 22 MOP-y, po 11 z każdej strony autostrady. Wszystkie wyposażone są w parkingi, toalety, budki telefoniczne, miejsca piknikowe oraz place zabaw dla dzieci.


  • +48 800 022 242 - Infolinia A2 Świecko – Konin 24/7 (informacje na temat opłat, aktualna sytuacja na autostradzie, wypadki, obiekty na pasie ruchu, reklamacje)

  • +48 618 383 112 - Centrum Zarządzania Autostradą: (wypadki, kolizje, zdarzenia drogowe)

  • Numery służb ratunkowych:
    - 999 – pogotowie
    - 998 – straż pożarn
    - 997 – policja
    - 112 – Europejski Numer Alarmowy

  • Centrum Zarządzania Autostradą na odcinku zarządzanym przez GDDKiA (informacja drogowa): 19 111


Patrole autostradowe Operatora – spółki Autostrada Eksploatacja SA, monitorują sytuację na autostradzie przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. W dzień co 2 godziny a w nocy co 4 godziny. Po przejechaniu 50km odcinka patrol autostradowy zawraca na węźle autostradowym i patroluje 50km odcinek w przeciwnym kierunku.

Samochody patrolowe wyruszają z Obwodów Utrzymania Autostrady (OUA) zlokalizowanych co 50 km:

  • OUA Sługocin

  • OUA Kotowo

  • OUA Bolewice

  • OUA Biały Mur

  • OUA Ilanka

Na całym odcinku koncesyjnej A2 pomiędzy Świeckiem a Koninem nie ma możliwości przedostania się z jednego MOPu do drugiego, znajdującego się po przeciwnej stronie autostrady. Nie istnieje bowiem żadna kładka, most ani wiadukt dostępny dla Klientów autostrady i pieszych, który miałby bezpośrednie połączenie z MOPami autostradowymi. Chcąc znaleźć się po przeciwnej stronie autostrady należy opuścić autostradę wybranym węzłem, a następnie na drodze zjazdowej znajdującej się już poza autostradą zmienić kierunek jazdy i wjechać ponownie na autostradę tym samym węzłem, poruszając się jednak w kierunku przeciwnym.


Zgodnie z podziałem kompetencji podpisanej w 2008r. umowy koncesyjnej na budowę autostrady A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl za zaprojektowanie autostrady w kwestii m.in. liczby zjazdów, przebiegu i harmonogramu realizacji dróg dojazdowych odpowiedzialna jest strona rządowa przedsięwzięcia, czyli Minister Infrastruktury oraz GDDKiA.


Stacje Poboru Opłat znajdują się na 5 węzłach autostradowych: Buk, Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym. Od Placów Poboru Opłat różnią się przede wszystkim tym, że nie są zlokalizowane w pasie drogowym autostrady. Stacje poboru opłat są rozwiązaniem znanym i powszechnie stosowanym w krajach Unii Europejskiej. W Polsce występują na koncesyjnej autostradzie A1 oraz publicznym odcinku autostrady A2 z Konina do Strykowa.


  • Nowy Tomyśl - Świecko:
    I parking: 54 miejsca
    II parking: 41 miejsc
    III parking: 101 miejsc

  • Świecko - Nowy Tomyśl: 
    I parking: 111 miejsc
    II parking: 4 miejsca
    III parking: 50 miejsc

KATEGORIA 1

Samochody osobowe / pojazdy do 3,5t bez opon bliźniaczych i bez przyczep / motocykle

KATEGORIA 2

Samochód osobowy z przyczepą / pojazdy 2osiowe z oponami bliźniaczymi / ciągnik siodłowy bez naczepy (przód TIR-a) / samochód osobowy z lawetą

KATEGORIA 3

Pojazdy 3osiowe / 2osiowe z oponami bliźniaczymi i przyczepą / samochód osobowy z lawetą i oponami bliźniaczymi

KATEGORIA 4

Pojazdy 4osiowe / 3osiowe z oponami bliźniaczymi i przyczepą / standardowy ciągnik siodłowy (TIR)

KATEGORIA 5

Pojazdy 5 i więcej osiowe / 4osiowe z oponami bliźniaczymi i przyczepą / pojazdy ponadgabarytowe (powyżej 16,5m długości, powyżej 3m szerokości, powyżej 4m wysokości )


W przypadku przejazdu autostradą pojazdów specjalnych istnieje możliwość wcześniejszego ich zgłoszenia do Autostrady Wielkopolskiej SA, dzięki czemu będą one uprawnione do przejazdu bez konieczności uiszczania opłaty. Zgłoszenie powinno być złożone co najmniej jeden dzień przed planowanym przejazdem, a znajdować się w nim musi data i trasa przejazdu, numer rejestracyjny pojazdu i jego marka oraz w przypadku przejazdu pojazdów wojskowych – informacja o jednostce. Karetki pogotowia zawsze przejeżdżają bezpłatnie (jeśli jednak pojazd pogotowia nie jest oznakowanym ambulansem, wydawać musi sygnały świetlne/dźwiękowe). Policja z regionu Wielkopolski zawsze przejeżdża nieodpłatnie – pozostałe jednostki w przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia przejazdu wydawać muszą sygnały świetlne/dźwiękowe. Straż pożarną obowiązuje bezpłatny przejazd autostradą koncesyjną w drodze do zdarzenia i z powrotem oraz – w przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia przejazdu – podczas gdy pojazd wydaje sygnały świetlne/dźwiękowe.


Podział na kategorie pojazdów jest wynikiem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i został zapisany w umowie koncesyjnej AWSA z rządem, gdzie motocykle i samochody osobowe wchodzą w skład I kategorii. AWSA jest otwarta na wprowadzenie zmiany, ale musi to znaleźć swój zapis w umowie koncesyjnej zatem wymaga stosownych uzgodnień z Ministrem Infrastruktury. Nie ma możliwości obecnie pobierania innych opłat od motocykli i samochodów osobowych w ramach jednej, tej samej kategorii.


Decyzją Ministra Infrastruktury samochody przewożące osoby z niepełnosprawnością są zwolnione z obowiązku płacenia e-myta. Elektroniczny system poboru opłat funkcjonuje jednak wyłącznie na autostradach publicznych, dlatego Autostrada Wielkopolska SA na zarządzanym odcinku A2 Świecko – Konin nie może dokonać tego typu zwolnienia.

Gdy dojedzie do wypadku, w którym potrzebna jest natychmiastowa pomoc należy zadzwonić na numer alarmowy 112 lub skontaktować się z Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112. O wypadku należy także niezwłocznie powiadomić infolinię tel. +48 800 022 242. Wówczas konsultant udzieli wskazówek, jak należy postąpić i doradzi w sprawie zgłaszania szkody.


Aby wezwać pomoc należy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Następnie podać miejsce zdarzenia i opisać, co się stało, tak by służby mogły jak najszybciej zacząć działać. O wypadku należy także powiadomić Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112 lub obsługę infolinii tel. +48 800 022 242. Zdarzenie można zgłosić także korzystając z jednej z kolumn alarmowych rozmieszczonych co 2 km wzdłuż autostrady.


W sytuacji awaryjnej (gdy zabraknie paliwa bądź gdy ma miejsce awaria pojazdu) należy:

  • umieścić pojazd na pasie awaryjnym;

  • oznaczyć postój pojazdu w sposób określony w przepisach (umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem);

  • powiadomić o zdarzeniu Centrum Zarządzania Autostradą kontaktując się z numerem alarmowym tel. 61 83 83 112 lub korzystając z ustawionych co 2 km kolumn alarmowych – nacisnąć czerwony przycisk i poczekać na zgłoszenie się pracownika Centrum Zarządzania Autostradą oraz zastosować się do poleceń Operatora, który oferuje pomoc drogową świadczoną przez jednostki znajdujące się na liście właściwego miejscowo starosty.


W razie awarii pojazdu możne wezwać pomoc drogową we własnym zakresie. Powinna dotrzeć na miejsce zdarzenia w ciągu 45 minut od momentu zawiadomienia w przypadku pojazdów osobowych i w ciągu 60 minut w przypadku pojazdów ciężarowych. Pomoc drogowa lub kierowca może dokonać drobnych napraw, uzupełnienia paliwa, oleju itp., na miejscu zdarzenia w czasie nie dłuższym niż 20 minut. W przypadku braku możliwości skorzystania z własnej pomocy drogowej, można skorzystać z pomocy drogowej proponowanej przez Operatora. Operator oferuje pomoc drogową świadczoną przez jednostki znajdujące się na liście właściwego miejscowo starosty.


Użytkownik autostrady jest zobowiązany do ponoszenia kosztów usunięcia pojazdu z autostrady lub jego naprawy. Wysokość opłat za usługi świadczone przez jednostki pomocy drogowej z listy właściwego starosty ustalana jest przez rady powiatów. Koncesjonariusz i Operator nie ponoszą odpowiedzialności za jakość usług świadczonych przez jednostki pomocy drogowej.


O błąkającym się zwierzęciu należy poinformować obsługę infolinii tel. +48 800 022 242 lub bezpośrednio Centrum Zarządzania Autostradą tel. +48 618 383 112.

Ważne numery telefonów

Infolinia 24 / 7

(koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)

Telefon alarmowy