powrót strona główna A2 Świecko - Konin | Każdy kilometr ma znaczenie
Powrót

Centrum Zarządzania Autostradą

Zastanawiacie się kto znajduje się po drugiej stronie słuchawki, kiedy dzwonicie po pomoc będąc na naszej autostradzie? To pracownicy Centrum Zarządzania Autostradą. Kieruje nim Krzysztof Golis. Wraz z 6-osobowym zespołem przyjmuje zgłoszenia o wszelkich nieoczekiwanych zdarzeniach i błyskawicznie kieruje służby na miejsce. Kiedy najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowców istotna jest właściwa komunikacja, bo liczy się każda minuta!

Krzysztof Golis w Centrum Zarządzania Autostradą (CZA) pracuje blisko 20 lat. Od niespełna 10, jako jego szef, zarządza 6 osobowym zespołem, w skład którego wchodzą operatorzy CZA oraz specjalista ds. analiz bezpieczeństwa.

– Każdego dnia odbieramy kilkadziesiąt telefonów. Od pracowników Autostrady Eksploatacji, firm prowadzących prace na autostradzie, policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Reagujemy natychmiast na zgłoszenia przekierowane z telefonu 112 i telefony bezpośrednio od kierowców, którzy potrzebują wsparcia. Dla nas najważniejszy jest człowiek po drugiej stronie telefonu i jego bezpieczeństwo – mówi Krzysztof.

Każdy dzień przynosi nowe zdarzenia i sytuacje. Czasami jest to prośba o pomoc w zabezpieczeniu auta, które uległo awarii, czasami w poszukiwaniu zagubionych dokumentów, zwierząt lub usuniecie groźnego przedmiotu z drogi. Najtrudniejsze są kolizje i wypadki. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Liczy się szybka reakcja, doświadczenie i ścisła współpraca z odpowiednimi służbami.

– Na początku istnienia CZA zdarzały się telefony z prośbą o przekierowanie połączenia z kolumny alarmowej na prywatny telefon mieszkanki Szczecina czy prośba o dowóz pizzy do czekających na pomoc drogową podróżnych – wspomina Krzysztof – ale na szczęście kierowcy coraz bardziej rozumieją, że jesteśmy tu po to, aby nieść realną pomoc wtedy kiedy naprawdę tego potrzebują. I pomagamy im każdego dnia – dodaje.

Podróżnym zdarzyło się np. zostawić paszporty na jednym z przyautostradowych parkingów. Czasami ucieknie im pies. Była też sytuacja, w której motocykliście w trakcie jazdy wypadła z plecaka duża suma pieniędzy. Pieniądze szczęśliwie się odnalazły i jeszcze tego samego dnia wróciły do właściciela. Jak mówi Krzysztof, każda sytuacja, w której uda się pomóc mającym problem na trasie ludziom daje ogromną satysfakcję. Podróżni wiedzą wtedy, że w trudnych sytuacjach nigdy nie pozostawiamy ich samymi sobie.

– Tworzymy wspólnie z nimi jeden ekosystem. Żyjemy w symbiozie i musimy ze sobą współpracować i nawzajem sobie pomagać. Podróżujący pomagają nam szybko reagować precyzyjnie przekazując informacje o tym co się wydarzyło i na którym odcinku Autostrady Wielkopolskiej się znajdują. To ważne z punktu widzenia ich samych, ale także innych uczestników ruchu drogowego. My odwdzięczamy się szybką reakcją i pomocą, bo na autostradzie – jeśli chodzi o bezpieczeństwo, liczy się każda minuta! – mówi kierownik CZA.

Po zakończeniu każdej akcji pracownicy CZA wnikliwie analizują zdarzenie i zapisują wnioski. Pomaga to nie tylko ulepszać procedury działania CZA, ale też ma realny wpływ na podnoszenie poziomu bezpieczeństwa osób podróżujących Autostradą Wielkopolską. Krzysztof wraz z kolegami z pionu eksploatacji i IT pracuje nad wdrażaniem nowych rozwiązań, usprawniających pracę nie tylko operatorów CZA, ale też patrolowców. Jest współautorem tzw. Dziennika Patrolu – aplikacji, która znacznie poprawiła komunikację pomiędzy pracownikami zabezpieczenia autostrady a operatorami CZA.

– Tutaj nie ma rutyny. Każdy dzień jest inny, każdy przynosi nowe wyzwania. Jeśli nic nagłego się nie wydarzy na autostradzie, analizuję raporty z działalności CZA, zestawienia zdarzeń, ruchu i bezpieczeństwa, które pomagają w pracy kolegom z działu eksploatacji. Jeśli dochodzi do poważnego zdarzenia na drodze, wspieram operatorów CZA. – tłumaczy Krzysztof.

Jeśli w trakcie podroży Autostradą Wielkopolską przydarzy się Wam coś niespodziewanego – zabraknie paliwa, zepsuje się auto lub nagle będziecie potrzebować pomocy, możecie liczyć na Centrum Zarządzania Autostradą. To, obok numeru 112, pierwszy kontakt SOS na odcinku A2 między Świeckiem a Koninem – 61 83 83 112.