Zastanawiacie się kto znajduje się po drugiej stronie słuchawki, kiedy dzwonicie po pomoc będąc na naszej autostradzie? To pracownicy Centrum Zarządzania Autostradą. Kieruje nim Krzysztof Golis. Wraz z 6-osobowym zespołem przyjmuje zgłoszenia o wszelkich nieoczekiwanych zdarzeniach i błyskawicznie kieruje służby na miejsce. Kiedy najważniejsze jest bezpieczeństwo kierowców istotna jest właściwa komunikacja, bo liczy się każda minuta!
Krzysztof Golis w Centrum Zarządzania Autostradą (CZA) pracuje blisko 20 lat. Od niespełna 10, jako jego szef, zarządza 6 osobowym zespołem, w skład którego wchodzą operatorzy CZA oraz specjalista ds. analiz bezpieczeństwa.
– Każdego dnia odbieramy kilkadziesiąt telefonów. Od pracowników Autostrady Eksploatacji, firm prowadzących prace na autostradzie, policji, straży pożarnej czy pogotowia ratunkowego. Reagujemy natychmiast na zgłoszenia przekierowane z telefonu 112 i telefony bezpośrednio od kierowców, którzy potrzebują wsparcia. Dla nas najważniejszy jest człowiek po drugiej stronie telefonu i jego bezpieczeństwo – mówi Krzysztof.
Każdy dzień przynosi nowe zdarzenia i sytuacje. Czasami jest to prośba o pomoc w zabezpieczeniu auta, które uległo awarii, czasami w poszukiwaniu zagubionych dokumentów, zwierząt lub usuniecie groźnego przedmiotu z drogi. Najtrudniejsze są kolizje i wypadki. Tutaj nie ma miejsca na błędy. Liczy się szybka reakcja, doświadczenie i ścisła współpraca z odpowiednimi służbami.
– Na początku istnienia CZA zdarzały się telefony z prośbą o przekierowanie połączenia z kolumny alarmowej na prywatny telefon mieszkanki Szczecina czy prośba o dowóz pizzy do czekających na pomoc drogową podróżnych – wspomina Krzysztof – ale na szczęście kierowcy coraz bardziej rozumieją, że jesteśmy tu po to, aby nieść realną pomoc wtedy kiedy naprawdę tego potrzebują. I pomagamy im każdego dnia – dodaje.
Podróżnym zdarzyło się np. zostawić paszporty na jednym z przyautostradowych parkingów. Czasami ucieknie im pies. Była też sytuacja, w której motocykliście w trakcie jazdy wypadła z plecaka duża suma pieniędzy. Pieniądze szczęśliwie się odnalazły i jeszcze tego samego dnia wróciły do właściciela. Jak mówi Krzysztof, każda sytuacja, w której uda się pomóc mającym problem na trasie ludziom daje ogromną satysfakcję. Podróżni wiedzą wtedy, że w trudnych sytuacjach nigdy nie pozostawiamy ich samymi sobie.
– Tworzymy wspólnie z nimi jeden ekosystem. Żyjemy w symbiozie i musimy ze sobą współpracować i nawzajem sobie pomagać. Podróżujący pomagają nam szybko reagować precyzyjnie przekazując informacje o tym co się wydarzyło i na którym odcinku Autostrady Wielkopolskiej się znajdują. To ważne z punktu widzenia ich samych, ale także innych uczestników ruchu drogowego. My odwdzięczamy się szybką reakcją i pomocą, bo na autostradzie – jeśli chodzi o bezpieczeństwo, liczy się każda minuta! – mówi kierownik CZA.
Po zakończeniu każdej akcji pracownicy CZA wnikliwie analizują zdarzenie i zapisują wnioski. Pomaga to nie tylko ulepszać procedury działania CZA, ale też ma realny wpływ na podnoszenie poziomu bezpieczeństwa osób podróżujących Autostradą Wielkopolską. Krzysztof wraz z kolegami z pionu eksploatacji i IT pracuje nad wdrażaniem nowych rozwiązań, usprawniających pracę nie tylko operatorów CZA, ale też patrolowców. Jest współautorem tzw. Dziennika Patrolu – aplikacji, która znacznie poprawiła komunikację pomiędzy pracownikami zabezpieczenia autostrady a operatorami CZA.
– Tutaj nie ma rutyny. Każdy dzień jest inny, każdy przynosi nowe wyzwania. Jeśli nic nagłego się nie wydarzy na autostradzie, analizuję raporty z działalności CZA, zestawienia zdarzeń, ruchu i bezpieczeństwa, które pomagają w pracy kolegom z działu eksploatacji. Jeśli dochodzi do poważnego zdarzenia na drodze, wspieram operatorów CZA. – tłumaczy Krzysztof.
Jeśli w trakcie podroży Autostradą Wielkopolską przydarzy się Wam coś niespodziewanego – zabraknie paliwa, zepsuje się auto lub nagle będziecie potrzebować pomocy, możecie liczyć na Centrum Zarządzania Autostradą. To, obok numeru 112, pierwszy kontakt SOS na odcinku A2 między Świeckiem a Koninem – 61 83 83 112.